torsdag 21 mars 2013

Varning för långt inlägg och många bilder ;) Berättar om min resa till Gran Canaria 130304-130319 <3

Gomorron alla glada där ute!
Eller morgon och morgon, jag klev upp vid 7 imorse för att komma igång med vardagsrutinerna igen.
Kom hem från Gran Canaria i tisdagskväll. Gårdagen var fullbokad med bl.a. besök hos mor i Njurunda, en tur till jobbet för att hämta nya schemat och prata med chefen om den kommande VFUn (verksamhetsförlagd utbildning, kallas även "praktik"), ringa runt till cheferna på övriga psykavdelningar på kliniken, en tur till Telia för att införskaffa iPhone 5 (hade en del slantar kvar från semesterkassan ^^) och ett evigt donande med den nya mobilen för att förstå hur den fungerar.

Idag har jag fortsatt i mitt planerande och donande av allt som hamnat efter under resan. Laddar bl.a. för onlinetentamen på torsdag. Uscha.

Det känns både bra och tråkigt att vara hemma. Jag har saknat alla mina nära och kära, men jag trivdes som fisken i vattnet nere på den underbara ön. Temperaturen har legat på +21-28 grader.
Det blev bara ett par dagar på stranden, mestadelen av tiden gick åt till olika typer av vandringar och stadsbesök. Vi hann med bland annat;

- 2 bergsvandringar. Första vandringen 130306 då vi vandrande upp till Gran Canarias högst topp Pico de las Nieves, ca 1949 m.ö.h. Med flera kg packning på ryggen och en temperatur på ca +24 grader samt ett högt promenadtempo i uppförsbackar utan nåde så blev det rätt tungt ;) Efter ca 5 timmar styrde vi kosan hemöver igen. Andra vandringen, två dagar senare, var i bergen mellan Santa Lucia och Guayadeque, även denna ca 5 timmar, lika tung packning men ännu varmare i luften.

- Vi bodde i San Agustin. Besökte även platser som Playa del Ingles, Maspalomas, Teror, Las Palmas, Vecindario, Santa Lucia, Guayadeque, San Mateo, Santa Brigida, Agüimes, Telde, S. Bartolomé de Tirajana. Vandrade mellan San Agustin och Playa del Ingels så gott som varje dag, en rätt behaglig promenad längs stranden, ca 1h tur och retur :)

- Vandring från San Agustin till Faro de Maspalomas genom Maspalomas öknen. En vandring på ca 2 timmar. Nådde Maspalomas öknen efter 45min, korsade öknen (jäklar vilket träningspass.!) och nådde därefter fyren i Maspalomas.

- Besökt två marknader i San Mateo och Teror.

- Vandring i San Agustin samt från Bahia Feliz till San Agustin.

- Inhandlat Drakblodsträd! Trädet har fått sitt namn efter bl.a. dess sav som i kontakt med syre går från vit till röd och liknar blod när den rinner längs stammen.

- Besökt grottbostäderna i vackra Guayadeque <3

- Övat på min spanska och fått lära mig en hel del historia, även lärt mig att befolkningen här vill bli kallade canarier och inte spanjorer ;)

- Solat och badat! Mötte vågorna i det +22 varma havet i både San Agustin och Maspalomas.

- Shoppat, såklart. Prutade ner en efterlängtad läderväska från 75€ till 25€ ;) Bild finns nedan.

- Fått en hel del kvalitetstid med min underbara morfar, stort tack för en helt fantastisk resa med underbara minnen. Faktiskt den bästa utlandsresan jag gjort <3

Detta var bara ett smakprov på allt jag varit med om dom senaste två veckorna. Lyckades till och med bygga på mig lite färg ;) Idag blir det gym, besök hos frisören i Njurunda, kaffe med underbara Erika (klicka på namnet för att komma till hennes blogg). Får se om jag hinner med mötet på gymet kl.18.

Slänger ut en hel del bilder här nedan. Enjoy! <3


Hotellrummet på Arlanda, natten före avresa. Lyx ;) 

Lägenhetens uteplats. 

Lägenhetens uteplats.

25-års present av morfar, 2 bergsvandringar <3

Dalen mellan lägenheten och shoppingcentret.

En laddad Tessan inför första bergsvandringen 130306.

Även morfar är laddad till tårna! :D

Här började vår vandring mot öns högsta topp! 

Molnigt värre när vi nått toppen Pico de las Nieves.

En nöjd Tessan med en nöjd morfar :)

Njuter av +28 grader på Maspalomas strand.

Från första vandringen

Veckans andra vandring. Vi började i Santa Lucia och vandrande i bergen mot Guayadeque. 

Vår guide pekar ut platsen lååååångt långt borta där vi började vår vandring. Här hade vi kommit ungefär halvvägs.

Tog före frukost-promenader mellan stränderna i San Agustin.

Från andra vandringen 130308.

Marknaden i San Mateo.

Möter havets vågor ;) En Tessan står i mitten av bilden.

Jag och morfar tog en promenad till Playa del Ingles.

Köpt mig ett vackert halsband, och ett liknande till mor.
Silver, lavasten och röd korallsten.

Besökte museum i Las Palmas för att lära oss lite mer om Guanchernas historia. 

Las Palmas <3

Mitt bebis-Drakblodsträd <3

<3

Ett "vuxet" Drakblodsträd <3

Kungspalmer

<3

Japp. Vi begav oss ut i öknen i Maspalomas. Kortet är taget då vi först nådde till öknen, glada och fulla av energi
innan vi visste vad som väntade ;) 

Sand sand sand sand... 

Tur man har en vältränad morfar som sätter press på barnbarnet ;) <3

Vandring mellan Bahia Feliz och San Agustin.

<3

San Agustin

Marknaden i Teror 

Min tjusiga nya väska i läder <3

Besök i Guayadeque <3 Här bor människorna i grottsamhällen. Jag vill flytta hit! <3 

Vackraste platsen på jorden <3


Morfar hittade ett fruntimmer i Guayadeque ;)

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar